Ett stort intresse jag har haft genom åren är att bygga egna spel. Att skapa egna spelappar kan vara en utmanande process, särskilt om man inte har en bakgrund inom programmering eller mycket tid att avsätta. Denna hobby kräver både teknisk skicklighet och en god förståelse för spelutveckling, vilket kan verka avskräckande för många.
Jag har under det senaste året återupptagit detta intresse för att kunna uttrycka min kreativitet på egna villkor och ha ett kreativt utlopp som inte är relaterat till film eller foto. Det är en fantastisk känsla att se en spelidé ta form och bli spelbar, och det ger en stor tillfredsställelse.
Att balansera livet som småbarnsförälder och företagsägare lämnar inte mycket tid över för hobbyprojekt. Därför har jag lagt ned betydande tid på att göra grundlig research kring vilka verktyg och plattformar som finns tillgängliga för att skapa spel enkelt. Jag har utforskat olika verktyg för att skapa spel som passar både nybörjare och de med något mer erfarenhet. Det finns flera användarvänliga programvaror och tjänster som gör det möjligt att göra egna spelappar för plattformar som iPhone, Android, och Steam.
En av de första stegen i att skapa en app är att välja rätt verktyg. För de som är nya inom området kan plattformar som Unity eller Unreal Engine vara till stor hjälp. Dessa verktyg erbjuder visuell scripting som minskar behovet av avancerade programmeringskunskaper och gör det möjligt för användare att skapa interaktiva och engagerande spelupplevelser.
Genom att använda dessa verktyg, kan man inte bara skapa spel utan också anpassa dem efter egna behov och önskemål. Det blir möjligt att utveckla allt från enkla pussel till mer komplexa äventyrsspel. Oavsett om du är en hobbyist eller strävar efter att släppa ditt spel kommersiellt, är de första stegen i att göra egna spel att välja rätt verktyg och lära sig grunderna i spelutveckling. Detta kan vara en spännande resa full av lärande och kreativitet.
Buildbox kanske är det enklaste och roligaste sättet att skapa dina egna spel i. Här behöver man inte kunna programmering överhuvudtaget utan man använder sig av något som mest kan liknas vid noder eller flöden för att bestämma vad som ska hända i spelen. Med Buildbox kommer även en rad olika förprogrammerade “templates” som man kan ha som utgångspunkt när man börjar göra sitt egna spel. Kan starkt rekommendera Buildbox då dom nu även sänkt kostnaden för programmet samt att dom är på väg med en ny version där man även kan göra 3D-spel. Jag har gjort en rad olika spel i detta men det roligaste jag gjort är nog Kids Firetruck Splash som jag gjorde tillsammans med min 3-åriga son.
Länk: http://www.buildbox.com
Pris: Prenumeration. 15 dollar – 99 dollar i månaden
Typ av spel: 2D, Plattform, Shoot ’em up
Ett mycket mer utförligt program där man kan programmera i en rad olika språk som det enklare LUA till mer avancerade C++. Men det går även att använda deras betydligt enklare programmeringsspråk som bygger på “händer det” -> “gör det”. Här kan man göra mer avancerade spel och det är också open source vilket betyder att användarna skapar intressanta tilläggsmoduler till programmet.
Om du vill lära dig mer om Godot kan du spana in den här kursen på Skillshare
Länk: https://godotengine.org/
Pris: Gratis och Open Source
Typ av spel: Fantasin sätter gränserna
En lite mer avancerad programvara som påminner om Godot fast har ett mer utvecklat “drag and drop”-system för att programmera, även fast du kan programmera med deras egna språk som påminner om C
Länk: https://www.yoyogames.com/gamemaker
Pris: 39 dollar till 399 dollar
Typ av spel: Fantasin sätter gränserna
Unity är väl vad man ska säga mother of all game engines. Otroligt många spel är byggda i Unity. Väldigt stor utvecklad community och en fantastisk 3D-motor. Här kan du skapa spel för all världens plattformar och enligt Unity används deras programvara till hälften av alla spel som släpps i världen.
Om du vill ta en kurs i Unity kan du spana in denna på Skillshare
Länk: https://unity3d.com/
Pris: Gratis till 125 dollar, Unity tar även en viss royalty per sålt spel om man lyckas nå över 100 000 dollar i försäljning under ett år.
Typ av spel: Fantasin sätter gränserna
Från att början varit ett rent verktyg för att utveckla spel till Android och iPhone har GameSalad vuxit och blivit ett verktyg som skolor använder för att utbilda inom datorvetenskap. Dom har fortfarande en online-version där man med hjälp av “drag ‘n’ drop” kan skapa spel.
Länk: http://gamesalad.com
Pris: Gratis
Typ av spel: Enklare 2D-spel
Unreal Engine är en kraftfull och mångsidig spelmotor som används av både nybörjare och professionella för att skapa spel och interaktiva upplevelser. För den som är ny inom spelutveckling, erbjuder Unreal Engine en tillgänglig ingångspunkt tack vare dess användarvänliga gränssnitt och robusta dokumentation.
Motorn är känd för sin höga prestanda och förmågan att producera spel med högkvalitativ grafik. Den innehåller verktyg för allt från 3D-modellering och animation till ljussättning och ljudhantering, vilket gör det möjligt för användare att skapa detaljerade och immersiva spelvärldar.
En av de mest tilltalande aspekterna av Unreal Engine för nybörjare är dess visuella skriptspråk, Blueprint. Blueprint gör det möjligt för användare utan djup programmeringsbakgrund att snabbt dra och släppa logikblock för att bygga spelens funktionalitet. Detta system är inte bara intuitivt utan också kraftfullt nog att hantera komplexa spellogikuppgifter, vilket hjälper nybörjare att snabbt se resultat av deras arbete.
Unreal Engine har också en stark community med många resurser, inklusive handledningar, forum och videolektioner, som kan hjälpa nybörjare att komma igång och övervinna utmaningar under utvecklingsprocessen. Dessutom är motorn tillgänglig gratis för nedladdning, vilket gör den lättillgänglig för dem som vill börja experimentera med spelutveckling utan initiala kostnader.
Om du vill lära dig mer om hur man gör spel i Unreal kan du kolla den här kursen på Skillshare
Länk: https://www.unrealengine.com
Pris: Gratis upp till 1 miljon
Typ av spel: Fantasin sätter gränserna men mest 3D
Har du några tips på enkla roliga sätt att bygga spel på? Tipsa gärna nedan eller maila mig på hello@richardfrantzen.se