You've successfully subscribed to Richard Frantzén
Great! Next, complete checkout for full access to Richard Frantzén
Welcome back! You've successfully signed in.
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.

Så här räknar du ut kostnaden och vinsten för en kampanj på Facebook – gratis kalkylator i Google Sheets

Richard Frantzén
Richard Frantzén

En enkel kalkylator för annonskampanjer

Istället för att sitta med miniräknaren och räkna ut annonskostnaden varje gång tog jag fram ett litet formulär i Google Sheets för att räkna ut vinst och kostnad för t.ex. en annonskampanj på Facebook.

I kalkylen kan man lätt fylla i olika siffror för att testa olika kombinationer som man sedan kan bygga sin marknadsplan eller annonsstrategi utefter.

En enkel kalkyl som gör det smidigare att testa olika variabler.

I skärmdumpen ovan ser man t.ex att det kostar 500 000 för att generera 2 000 avslut som i sin tur ger en avkastning på 8 500 000 kr om man nu kan hålla en 2% konverteringsgrad. Dessa siffror kan man sedan laborera sig fram med olika ingångsvärden för att skapa sig en bild av vilka mål man bör sätta upp i kampanjen och i det kreativa utförande av annonserna.

Här kan du hitta Google Sheets-dokumentet.

För att använda dokumentet går du in på Arkiv -> Kopiera till din egen Drive.

Kommentera gärna nedan ifall du har åsikter eller tankar på hur man kan förbättra kalkylen.

Freebies

Richard Frantzén

Virtual Production Producer and owner of green screen studio Virtual Star Studios