Ett stort intresse jag har haft genom åren är att bygga egna spel. Det här med att bygga egna spel kan ju bli väldigt komplicerat om man inte är utbildad inom programmering eller har mycket tid att spendera.

Jag har senaste året plockat upp detta intresse igen för att kunna vara kreativ på mina egna villkor och ha ett kreativt utlopp som inte rör film eller foto.

Eftersom man nuförtiden är småbarnsförälder och driver eget bolag så finns det inte speciellt mycket tid över därför att jag gjort en grundlig research på vilka program det finns där man enkelt kan skapa sina egna spel till till bl.a. iPhone, Android, Steam och andra plattformar.

Buildbox

Buildbox kanske är det enklaste och roligaste sättet att skapa dina egna spel i. Här behöver man inte kunna programmering överhuvudtaget utan man använder sig av något som mest kan liknas vid noder eller flöden för att bestämma vad som ska hända i spelen. Med Buildbox kommer även en rad olika förprogrammerade "templates" som man kan ha som utgångspunkt när man börjar göra sitt egna spel. Kan starkt rekommendera Buildbox då dom nu även sänkt kostnaden för programmet samt att dom är på väg med en ny version där man även kan göra 3D-spel. Jag har gjort en rad olika spel i detta men det roligaste jag gjort är nog Kids Firetruck Splash som jag gjorde tillsammans med min 3-åriga son.

Länk: http://www.buildbox.com
Pris: Prenumeration. 15 dollar - 99 dollar i månaden
Typ av spel: 2D, Plattform, Shoot 'em up

Godot

Ett mycket mer utförligt program där man kan programmera i en rad olika språk som det enklare LUA till mer avancerade C++. Men det går även att använda deras betydligt enklare programmeringsspråk som bygger på "händer det" -> "gör det". Här kan man göra mer avancerade spel och det är också open source vilket betyder att användarna skapar intressanta tilläggsmoduler till programmet.

Länk: https://godotengine.org/
Pris: Gratis och Open Source
Typ av spel: Fantasin sätter gränserna

Game maker

En lite mer avancerad programvara som påminner om Godot fast har ett mer utvecklat "drag and drop"-system för att programmera, även fast du kan programmera med deras egna språk som påminner om C

Länk: https://www.yoyogames.com/gamemaker
Pris: 39 dollar till 399 dollar
Typ av spel: Fantasin sätter gränserna

Unity

Unity är väl vad man ska säga mother of all game engines. Otroligt många spel är byggda i Unity. Väldigt stor utvecklad community och en fantastisk 3D-motor. Här kan du skapa spel för all världens plattformar och enligt Unity används deras programvara till hälften av alla spel som släpps i världeb.

Länk: https://unity3d.com/
Pris: Gratis till 125 dollar, Unity tar även en viss royalty per sålt spel om man lyckas nå över 100 000 dollar i försäljning under ett år.
Typ av spel: Fantasin sätter gränserna

GameSalad

Från att början varit ett rent verktyg för att utveckla spel till Android och iPhone har GameSalad vuxit och blivit ett verktyg som skolor använder för att utbilda inom datorvetenskap. Dom har fortfarande en online-version där man med hjälp av "drag 'n' drop" kan skapa spel.

Länk: http://gamesalad.com
Pris: Gratis
Typ av spel: Enklare 2D-spel

Corona SDK

Corona var den spelmotor som jag började med för många år sedan, mycket tack vare att det var gratis att använda men också det roliga programmeringsspråket LUA. Tack vare den fina communityn var det enkelt att få hjälp när man kört fast. Lämpar sig bäst för enklare 2D-spel.

Länk: https://coronalabs.com/
Pris: Gratis
Typ av spel: Enklare 2D-spel

Utöver dessa kan man även använda sig av Cocos2d för att göra avancerade spel till både Android och iPhone. Men jag håller mig till Unity, Godot och Buildbox när jag väl får några timmar över för att bygga knasiga spel.

Har du några tips på enkla roliga sätt att bygga spel på? Tipsa gärna nedan eller maila mig på hello@richardfrantzen.se